MADMIR

Om något går sönder under flytten ska du…

Att ta hjälp av flyttfirmor när ett bohag ska flyttas är smidigt, enkelt och ofta prisvärt (utnyttja rutavdraget ). Men vad händer om något går sönder under flytten? Hur gör du för att få ersättning för detta? Oftast löser det sig men ibland står ord mot ord mellan kunden och flyttfirman. Det gäller då att gå rätt väg framåt för att lösa konflikten.

 

Seriösa flyttfirmor har både yrkestrafiktillstånd med stockholm flyttfirma fb och försäkring samt följer Bohag 2010. Det är grunden för ett gott resultat. Men det kan ändå uppstå meningsskiljaktigheter – som ofta kan undvikas. Var repan på möbeln där redan innan flytten eller är det flyttfirmans fel? Var packningen bra eller inte osv.

 

  1. Börja med dokumentation

Som kund kan man underlätta flytten genom att ta kort på möbler och inredning man är särskilt rädd om. Saker som, om de skulle få en repa, skulle skapa stor besvikelse. Var noga med att fota så att det på fotot verkligen framgår att några repor inte finns. Ett alternativ är att filma.

 

Man behöver knappast foto/filma allt i hemmet men utgå från frågan ”hur kan jag bevisa att den inte var trasig innan flytten för nya bostaden i stockholm?”. Då är dokumentation väldigt effektiv.

 

  1. Packning – Vad gäller egentligen?

De flesta flyttfirmor erbjuder flera olika tjänster som kan underlätta på flyttdagen. Vill man ha så mycket hjälp av flyttfirma stockholm som möjligt kan de packa, flytta och packa upp. Väljer man detta alternativ har man fördelen i att flyttföretaget helt och hållet har ansvar för själva packningen. Skulle en skada uppstå på något kan de knappast säga att ”kunden hade packat dåligt”.

 

Som kund bör man fråga sin flyttfirma om vad som egentligen gäller. Om kunden packar allt själv – kan man då få ersättning och är lättare och roligare om skada uppstår under flytten?

 

  1. Hitta lösning

Om nu något skulle gå sönder är det viktigt att man först och främst försöker hitta en lösning med det anlitade företaget. Dokumentera skadan med foto samt skriv ner vad som hänt. Det är lätt att bli upprörd och klaga på saker som inte är relevanta i frågan. Det är därför det finns en fördel att i lugn och ro först skriva ner allt. I detta läge bör man även räkna ut hur stor ersättning man förväntar sig. En fördel är om fakturan inte är betald då många flyttfirmor väljer att ge rabatt på arbetet om kunden kan påvisa att något gått sönder.

 

  1. ARN

Som nämnts är det första steget att försöka hitta en lösning. En kompromiss som bägge parter kan acceptera – även om man inte alltid kan vara 100 % nöjd. Kommer man inte alls överens kan man som konsument vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). De är opartiska i frågan och utgår från vad som har hänt utifrån de lagar och regler som skyddar konsumenter i Sverige. De allra flesta nöjer sig med ett utslag från ARN där de säger vilken part i målet som har rätt. Därefter följer man detta utslag.

 

  1. Domstol

Sista steget är att stämma flyttfirman. Detta genom domstolsförhandlingar. Vid vinst måste flyttfirman både betala skadestånd och hela rättegångskostnaden. Men vid förlust är det konsumenten som måste stå för hela rättegångskostnaden. Det kan bli en mycket hög summa vilket gör att många undviker detta sista steg.